De Auto-Shok en Auto-Pulse Filters zijn klassieke buisfilters, ook wel kaarsfilters genoemd.
Overzicht
Auto-Pulse™ Bump & Run buisvormige backpulsefilters
Auto-Pulse is een buisvormig backpulsefilter voor submicron filtratie zonder het gebruik van precoats of filterhulpmiddelen in een verticale tank met conische onderkop voor ophoping van vaste stoffen. Dit zorgt ervoor dat kleine hoeveelheden worden teruggewonnen uit afvalstromen die zonder besmetting weer in het proces kunnen worden teruggevoerd.
Hiervoor combineert Auto-Pulse een beproefd buisfilterontwerp en moderne membraantechnologie in een zeer permeabel buisblad. Dit heeft alle goede chemische en thermische eigenschappen van een kaarsfilterwerking.
Voordelen
Omdat er geen precoats, polymeren of andere chemicaliën hoeven worden opgeslagen, gemengd of gedoseerd, is Auto-Pulse goedkoper en bovendien gemakkelijker te bedienen dan andere ontwerpen.
Omdat de filtratieprestaties niet afhangen van de cake formation voor het verwijderen van fijne vaste stoffen, kunnen stromen worden gestopt en herstart zonder de downtime of de zuiverheid van het effluent te beïnvloeden. Elementen en doeken met micronclassificatie leveren een ongeëvenaarde filtratiekwaliteit en onmiddellijke helderheid binnen een breed scala aan vaste stofconcentraties, van oplossingen tot 0,002% verdund tot mengsels met meer dan 10% vaste stof.
Toepassingen
- Condensaatfiltratie van elektriciteitscentrales
- Filtratie van chloor-alkali-pekel
Toepassingen
AUTO-PULSE™
Werking
Na de servicecyclus kan er worden gereinigd met perslucht voor backpulsing. Na een aantal cycli die enkele seconden duren, worden de vaste stoffen door spoelen uit de onderste kegel verwijderd.
Afhankelijk van het type membraan en de aard van de vaste stoffen die zich in de onderkop hebben afgezet, kan AutoPulse ook ‘schokken’ in plaats van terugspoelen. De stroom wordt dan door de buizen tijdelijk omgekeerd, waardoor de cake loskomt van het antikleefoppervlak van het filterelement. Nadat de vaste stoffen zijn neergeslagen in de kegelvormige bodem van de verlengde filtermantel, wordt het influent in het filter gepompt net boven de laag vaste stoffen.
Omdat de waterbehandeling snel uit te voeren is, is de filter flexibel inzetbaar. Voor sommige toepassingen is slechts een kleine tank voor stroomegalisatie nodig, zodat een enkel filter een continue stroom aankan. Bij grotere filters kan de bovenste laag worden gesegmenteerd om reiniging in secties mogelijk te maken. Dat is het belangrijkste voordeel van continue filtratie vanuit één filter.
AUTO-SHOK
Werking
De Auto-Shok start als het drukverlies over de buiselementen een vooraf bepaald punt bereikt tijdens filtratie. Vervolgens wordt de cyclus gestopt en de inlaat en uitlaat gesloten. Het filter wordt vervolgens onder druk gezet door een externe drukbron (bijvoorbeeld door een voedingspomp) en perslucht wordt op de bovenste aansluiting aangebracht. Zodra een interne druk van 60 psi is bereikt, wordt de afvoerklep snel geopend zodat de gefilterde vloeistof de buizen kan terugspoelen.