De pandemie beïnvloedde de groei van de Everything as a Service (XaaS)-markt positief door de plotselinge digitalisering van verschillende industrieën. Door COVID-19 voerden bedrijven uit verschillende sectoren nieuwe technologieën in om hun bedrijfsvoering te vereenvoudigen, werkprocessen te vergemakkelijken en te optimaliseren en te werken op afstand. Veel bedrijven richtten zich op kostenverlaging en het levensduur behoud van hun bestaande apparatuur. Dit alles versterkt de expansie van de markt, zonder tekenen van vertraging.
De XaaS-markt ontwricht zelfs traditionele markten, zoals de farmaceutische. Wereldwijd was de XaaS-markt in 2020 349,71 miljard dollar waard. Tegen 2028 is dit naar verwachting 2.384,12 miljard dollar - een verbluffende jaarlijkse groei van 28,2 procent.
Celine Dronsart, Business Development Executive - BioPharma UK, neemt de groeitrends in de dienstverlening en de waterindustrie onder de loep.
Wat zijn de belangrijkste trends die de groei in het gebruik van diensten veroorzaken?
Wereldwijd groeit de dienstenmarkt in alle sectoren naarmate onze levenskwaliteit verbetert en innovatie gebruiksgemak vergemakkelijkt. De consumptie van materiële zaken zoals auto's, huishoudelijke apparaten, mobiele telefoons, enz. is explosief gestegen. Consumenten verwachten hetzelfde dienstenniveau en kwaliteitsgaranties, overal ter wereld. Hetzelfde geldt voor bedrijven die het efficiënt vinden om onderhoud van de installatie uit te besteden. En een bedrijf met wereldwijde productiefaciliteiten verwacht terecht dezelfde garanties om bedrijfsrisico's op al hun locaties te beperken.
Lopen bepaalde regio's of industriële sectoren voorop bij de actualisering van waterdiensten?
“Naast de voortdurende groei in de ontwikkelde landen is er ook een enorme consumentengroei in de regio's Azië-Pacific, Zuidoost-Azië en Latijns Amerika, als gevolg van een snelle ontwikkeling en verbetering van de levenskwaliteit. We zagen daar ook veel zakelijke groei en gevestigde bedrijven die hun activiteiten naar deze gebieden uitbreiden.”
Hoe beïnvloeden deze trends de watermarkt en hoe reageert Veolia Water Technologies daarop?
“We richten ons sterk op onze aangeboden diensten. Door markttrends te volgen en te luisteren naar onze klanten kennen we onze best practices. Als deze zijn vastgesteld in bijvoorbeeld Europa, passen we ze ook toe in opkomende regio's. Net als bij de aankoop van een auto verwacht een klant in Azië hetzelfde serviceniveau, van onderhoud tot leasing en verzekering, als een consument in Europa. Ons wereldwijd beschikbare servicecontract Aquaservice™ is niet anders”
Wat zijn de drie belangrijkste highlights van Aquaservice™?
“Als eerste geeft Aquaservice onze klanten vanaf dag één gemoedsrust. Het bevat alle best practices, zoals digitale oplossingen van Hubgrade en standaard of op maat gemaakte diensten, specifiek voor elke lokale markt. Vervolgens bieden we aanvullende marktspecifieke levenscyclusbundels. Klanten selecteren die op basis van hun behoeften, zoals de naleving van regelgeving en responstijd, net als tv-pakketten voor films en sport. Tot slot bieden we levenslange overeenkomsten voor reserveonderdelen, chemicaliën en mobiele units om onze klanten een 24/7 end-to-end serviceaanbod te bieden.”
Water als dienst. Wat zijn de grootste klantvoordelen?
“Klanten betalen alleen voor de hoeveelheid behandeld water. Wij leveren de benodigde installaties en diensten. Het contract verplicht ons om in een overeengekomen periode een waterhoeveelheid en -kwaliteit te leveren, waardoor de klant meer zakelijke zekerheid krijgt. Het helpt ook klanten die een nieuw watersysteem nodig hebben, maar niet onmiddellijk over het nodige kapitaal beschikken. Zo verbetert een klant zijn activiteiten en verspreidt hij de kosten. Denk aan een gsm-contract - je krijgt onmiddellijk de voordelen van een nieuwe telefoon, de verzekering en het gebruik, en betaalt de telefoon geleidelijk af.”
Waar ziet u de grootste update in het dienstenaanbod voor water?
“De digitale revolutie die door de pandemie in een stroomversnelling kwam. Bedrijfsrisico's verminderden aanzienlijk, want technici konden door COVID-19 restricties niet op de locaties konden komen, maar wel 24/7 via digitale oplossingen. Vandaag de dag is het mogelijk om op afstand toegang te krijgen tot installaties, realtime inzicht te hebben in de activiteiten en zo onderhoud te voorspellen. Als een watersysteem in de farmaceutische industrie uitvalt, moet de productie naar alle waarschijnlijkheid worden stopgezet. Dit betekent niet alleen inkomsten verderf, maar ook winst verliezen. Van downtime liggen sitemanagers 's nachts wakker. Om dit te beperken, komen onze digitale oplossingen goed van pas.”
Hoe denkt u dat dit zal evolueren? Zal een andere dienst de digitale oplossingen overtreffen?
“Digitale oplossingen worden belangrijker. Daarnaast zijn chemische diensten voor farmaceutisch afvalwaterbeheer veelbelovend. Voorlopig is waterhergebruik in de farmaceutische industrie beperkt, maar er is een noodzaak om het waterverbruik te verminderen om waterschaarste te verlichten. Naast systeemreiniging en levensduurverlenging van omgekeerde osmosemembranen, kan chemicaliëngebruik het waterhergebruik vergemakkelijken door water te behandelen, zodat het geschikt is voor het beoogde doel, zoals voor boilers of reiniging.”